Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTest: Sonos Era 300 + Sonos Arc - FlatpanelsDK

Test: Sonos Era 300 + Sonos Arc

|


Vi har tidligere testet Sonos Arc – Atmos soundbar med mulighed for udvidelse med hhv. bas og baghøjttalere – og Sonos har for nyligt udvidet deres sortiment med nye højttalere med Atmos-understøttelse, som kan indgå i samspil med Sonos Arc. Sonos Era er en all-in-one serie, som i den lille 100-model har stereo-enheder, og i den store 300-model har Atmos-enheder. Vi har set på Era 300 med henblik på at bruge den som to surround-enheder i samspil med Sonos Arc, men vi tager også et lyt til den som stand-alone.

Du finder den oprindelige Sonos Arc anmeldelse her.


Priser og forhandlere:

Sonos Arc
Sonos Era 300

Sonos Era 300 + Arc + Sub – specifikationer

Soundbar + 2x baghøjttalere + subwoofer

Højttalere 7.1.4 kanaler (op til 7.2.4)

Dolby og DTS



HDMI ind/ud

Indgange Sonos Arc: 1x Ethernet
Sonos Era 300: Line-in (vha. adapter)
Udgange HDMI eARC, optisk (med adapter)
WiFi (WiFi 4 i Sonos Arc, WiFi 6 i Era 300)
Ja

I kassenBrugervejledning, strømkabel, HDMI-kabel, optisk lydadapter
Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked når nye anmeldelser er online


Første indtryk

Vores normale testsetup består af en Sonos Arc, en Sub og et sæt One-højttalere som bagkanaler, og Era 300 er tænkt at skulle erstatte One-modellerne som bagkanaler i netop sådan en konstellation. Hvor One er en mono-højttaler, uden mulighed for at skyde lyd opad eller til siderne, så er Era 300 anderledes. Det noget mere bastante ydre gemmer på adskillige ekstra enheder, som peger både op, frem og mod højre/venstre. Bestykningen består af to basenheder og 4 tweetere, hvor sidstnævnte er placeret pegende hhv. fremad, opad og mod højre/ventre for at kunne levere både et bredere lydbillede alene, men også for bedre at kunne dække Atmos-kanalerne i et surroundsetup.

Sonos Era 300

Tager man et kig på selve højttaleren, så er der i vanlig Sonos-stil ikke mange fysiske knapper eller stik. Øverst finder man en volumen-slider, en play/pause-knap og som knapper til at navigere frem/tilbage i musiknumrene. Bagpå finder vi en fysisk switch til at aktivere/deaktivere mikrofonen til stemmeassistenterne, og en lille knap til parring af højttaleren – enten under opsætningen, eller hvis der skal kobles en Bluetooth-enhed til. Af stikforbindelser er der det obligatoriske strøminput og en USB-C-port, som via en AUX-adapter fra Sonos kan bruges som line-in og samtidigt fungerer som LAN-dongle, hvis du har behov for at kable højttaleren til netværket. Denne adapter er dog et tilkøb.
Finishen på Era 300 er udmærket og udført i enten hvid eller sort plastic afhængigt af dit temperament, men de seneste år er Sonos rykket fra et mix mellem metal og plastic mod et rent plasticydre, som måske syner flot, men ikke er specielt lækker at have mellem hænderne. I forhold til andre modeller fra både Sonos og konkurrenterne, så er formen måske i den mere specielle ende. Højttaleren har nærmest en talje, som deler overfladens gitterstruktur og hjælper til at vinkle enhederne indeni, så de peger ud i rummet. Om man er fan af designet eller ej, må være en smagssag, men de er i hvert fald mere iøjnefaldende i stuen end et sæt One. I modsætning til One, så er standardløsningen for vægmontering ikke et svingbart beslag og pga. vægten bør man nok overveje hvordan man eventuelt vægmonterer højttaleren, så den ikke falder ned. På grund af de top-vendte enheder anbefaler Sonos, at man vender højttaleren på hovedet ved montering oppe under loftet, så man får lyd sendt direkte nedad i dette tilfælde. Der findes officielle beslag og gulvstandere, men der fås også en del dedikerede 3. part beslag derude.
Annonce:

Opsætning

Vi har fokus på opsætning i samspil med et surroundsystem, såsom Arc hér, men for at kunne parre Era med et sådant, skal højttalerne enkeltvis tilsluttes dit hjemmesystem først. Fremgangsmåden er relativ simpel og alt klares via Sonos’ app, som er et must i alle sammenhænge af Sonos-universet. Det er værd at have for øje, at Era 300 ikke kan agere enkeltstående højttalere til dit TV via en HDMI-forbindelse. Der skal en soundbar ind over, som skal være enten en Arc eller den mindre Beam generation 2. Era 300 er ikke kompatibel med de ældre modeller af Playbar, Playbase eller Beam generation 1 og heller ikke med Ray. Til de første tests undlod jeg at tilknytte Era 300 til vores Arc-system og parrede i stedet de to enheder til et stereo-sæt for at kunne lave A/B-sammenligninger med noget af det lydudstyr, vi ellers har stående. Når man er klar til at sammenkoble Era 300 med sit Arc-system gøres dette via indstillingsmenuen specifikt for Arc, hvor man har optioner for at tilslutte hhv. sub eller baghøjttalere. Der er ingen originale fjernbetjeningsmuligheder med Era (eller andre højttalere fra Sonos), så volumen og musik-kontrol skal enten klares via sammenkoblingen med surround-systemet – dvs. via TV’ets fjernbetjening – eller også skal man have app’en åbnet. Der findes dog adskillige uoriginale løsninger derude, som kan komme dig til undsætning, hvor IKEA eller Flic kunne være bud.
Ved både enkeltstående konfigurationer, i stereo-par eller som del af et surround-setup vil næste skridt være, at køre en rumkorrektion via Sonos’ TruePlay-feature i deres app. Her vil iPhone- og nu også Android-brugere blive bedt om at traversere rummet for at måle lydrespons og skabe en lydprofil, der korrigerer for eksempelvis reflekterende flader. For et surround-system vil man endvidere blive bedt om at lave en måling i sweetspot for at give den bedst mulige Atmos-oplevelse i sofaen. Mulighederne er ikke lige så mangfoldige som vi har set på Beosound Theatre, og man har dermed kun to modes: TV eller musik. Musikkilder kan enten tilkobles Sonos’ app og dermed være tilgængelige i app’en eller du kan benytte dig af AirPlay eller Bluetooth (hvis Era bruges alene). Det bør noteres, at lydkvaliteten potentielt er højere hvis lydkilderne afspilles via Sonos’ app og ikke AirPlay, da man her får adgang til lossless- og Atmos-lyd i højere bitrate end hvad man får med Bluetooth eller AirPlay. Atmos vil være tilgængelig på lydenheder, som understøtter formatet og grupperer man eksempelvis Era med ældre højttalere, så vil lydformatet falde ned til laveste fællesnævner og man mister sandsynligvis Atmos-understøttelse i dette tilfælde. Under testen har vi haft en Apple TV 4K og en PlayStation 5 tilsluttet TV’et, og soundbaren har været forbundet via eARC til et Sony AF9.

Lyttetest: Musik

Era 300 er i denne test ikke hjemtaget med henblik på at evaluere den som musikkilde, men de fleste læsere vil nok have en vis interesse i at høre lidt om performance i denne henseende også, så Era 300 blev sat i konkurrence med noget af det øvrige lydgrej der var til rådighed, hvilket omfatter et sæt Sonos One SL, Sonos Arc (med sub) og et sæt Beolab 9 og 18. Da alle enhederne er koblet til Sonos, er A/B-sammenligningen enkel. Musikkilden er i dette tilfælde Apple Music, som tilbyder Atmos-indhold via Sonos appen. Amazon har samme feature, men er måske mindre udbredt herhjemme.
Den første sammenligning var mellem Era 300 og et sæt One i stereopar. Begge var tunet til samme rum via TruePlay – hvilket i øvrigt gjorde en kæmpe forskel for performance af Era 300 – og her var der nogle markante opgraderinger at høre. Først og fremmest producerer Era 300 mere og dybere bas. Dernæst er mellemtonen mere defineret og fyldig og de mange enheder giver et bredere stereoperspektiv. Vælger man en kilde, der har Atmos-understøttelse trækker Era 300 naturligvis yderligere fra på bredden af lydbilledet på numre af denne type, men som med skiftet fra mono til stereo, så er der gode og dårlige eksempler på brugen af nye lydformater i musikken. De bedste formår nænsomt, at mikse lydsporet så det ikke bliver Atmos for Atmos’ skyld – du har sikkert hørt stereonumre hvor højre/venstre-kanalerne er blevet misbrugt alene til at fremhæve en forskel på højre og venstre fordi "man kunne" og ikke fordi der var behov. Ud over det markante løft i basgengivelsen er Era 300 også i stand til at spille noget højere end One, hvilket gør den mere anvendelig i større rum.
Annonce:
Rykker vi lidt videre i sammenligningen og sætter Era 300 op imod dens kommende TV-partner, Arc, så overrasker det måske en smule, hvor meget bedre gengivelsen af musik er på Era 300. Arc har naturligvis ikke helt samme volumen at gemme basenheder væk i, men det er ikke kun i bas-performance at Era 300 trumfer, men også i vokal-gengivelsen. Arc lyder mere indelukket og langt mindre dynamisk end Era, hvilket kan virke som et ilde varsel, da man ikke kan bede systemet om KUN at spille musik via Era 300, når de først er parret med Arc i et fast surround-setup. Man kan bede systemet om at lade baghøjttalerne spille "fuldt", men desværre tænder center-enheden stadig ikke. Sonos har ikke givet mulighed for, at koble særskilte front-højttalere på deres Atmos-setups, så man eksempelvis parrede fire Era 300 med en Arc. For nu kan de kun agere baghøjttalere. Musik-performance var også et af de svage punkter, vi fremhævede i testen af Sonos Arc i sin tid.
Vi har desværre ikke et sæt Sonos Five i samlingen til at sammenligne med, men disse har en noget mere potent bestykning på bas-siden, så forventningen er at disse vil performe bedre end Era 300 som rene stereo-kilder. Der står dog et sæt Beolab 9 i samme stue som Arc og (heldigvis) kommer Era 300 til kort når de stilles snude-mod-snude i et stereo-showoff. Sammenligningen er slet ikke fair, da vejledende pris på de to produkter er i helt forskellige liga og hverken dybde af bassen, bredden og klarheden i diskanten eller punch i mellemtonen kan sidestilles. Kobler jeg det sidste sæt, Beolab 18, på som sammenligning, så er bas-performance her mere ens, men til gengæld kommer fintuningen af diskanten fra Beolab 18 i spil og giver en bedre vokal og et mere balanceret lydbillede end Era 300 – dog uden den helt dybe bas fra Beolab 9 til at hjælpe. Man sidder dog ikke tilbage og håner Era 300 og så snart lydsporet falder på noget, der rimer på Atmos, så vil jeg nærmere sige, at de tre byder på noget forskelligt, end at musik bare generelt er bedre på ét frem for et andet. Era 300 når aldrig helt ned i bund, og sammenkobling med en Sonos Sub vil måske være at foretrække, hvis man vil give lyden et yderligere løft og man agter at bruge dem uden Arc til musiklytning. Bruger man Era 300 alene som musikkilde, så skal man igen være opmærksom på afstanden til loftet og hvorvidt man bør vende højttaleren om for at sikre at få nok ud af alle enhederne. Ligeledes er placeringsmulighederne i eksempelvis en reol også begrænsede, da alle siderne skal være fri for at få noget ud af højttaleren. Stående frit på et bord i eksempelvis et køkken eller på en hylde kan jeg se anvendelsesmulighederne, men Sonos Five vil nok være nemmere at passe ind i et møblement generelt.
Sonos Arc Atmos soundbar

Lyttetest: Film og TV

Vores normale testsetup består af Sonos Arc, en Sonos Sub og et sæt Sonos One SL. Sidstnævnte er monohøjttalere uden andre enheder end de der peger fremad, så bagkanalerne kan ikke supplere med højdekanaler eller sidekanaler. I Era 300 er der sidekanaler til hhv. højre og venstre, samt en højdekanal – og en frontkanal.
En ting man lægger mærke til når først Era 300 er parret med Arc er, at front-kanalerne i højttaleren ophører med at spille og lyden dermed kun kommer ud af de enheder, som sidder på siderne af højttaleren. Sonos angiver, at højttaleren bør placeres så den peger frem mod TV’et og ikke vinklet mod eksempelvis sofaen, men det virker lidt besynderligt, at de ikke kan drage nytte af centerenheden i højttaleren. Det er trods alt sådan, at Sonos One har ageret indtil nu, og sidder højttalerne længere bag lyttepositionen, kunne man godt frygte, at der går noget tabt. Sonos er ikke alene om at kunne levere systemer med bagkanaler hvori der er placeret højde-enheder, men ingen andre har potentielt fire retninger i deres baghøjttaler (tre hvis centerenheden ikke spiller). Den helt store fordel ved Era 300 til filmbrug er, at du får ekstra kilder til side- og top-kanalerne. Læg dertil at du nu får lyd sendt direkte mod lyttepositionen via enhederne, som peger indad og du vil sandsynligvis opleve, at der er "mere lyd" bagfra i visse situationer. Med Sonos One kan man vinkle højttaleren, så den skyder mod siddepositionen, hvilket dermed giver mulighed for at få optimeret på lyden bagfra, men i mit rum fyldte lyden mere med Era generelt end hvad der er muligt med One. Jeg har Era 300 stående på armlænet af sofaen, hvilket betyder, at de næsten er på linje med ørerne, hvilket også gør Sonos One problematisk at placere korrekt uden at lade dem pege direkte ind mod sofaen (de er jo bagkanaler og ikke side-kanaler). Her fungerer Era 300 bedre.
Annonce:
Jeg tog et genlyt på flere af mine film i samlingen, og den generelle oplevelse er, at rummet fyldes mere med lyd, hvor især lyd fra siden var markant mere hørbar end med Sonos One. Flyovers i film som Tenet, Dune og Mission Impossible Fallout havde lidt mere højde på sig, men ikke "lofthøjde" og ikke helt så lokaliseret som man kunne have ønsket. Det lader til at være et tema, når det kommer til reflekterende kanaler, at lyden ikke når helt derop hvor den burde og ikke så præcis som oplevelsen i biografen. Generelt så lyder topkanalen fra Era 300 en del mere som en sidekanal, ligesom topkanalen på Arc også kun løfter sig marginalt mod loftet, så der er umiddelbart mere af den direkte lyd, der rammer øret, end den reflekterende lyd. Det kan muligvis forbedres, hvis Era hænger på hovedet oppe under loftet, men her må man næsten formode, at sidekanalerne i stedet vil få flere problemer.

Sonos Era 300

Et sted hvor der dog er tydelig forskel er gengivelsen af side og bagkanal i et 7.1.2 eller 7.1.4 lydspor. Man kan tydeligt skelne disse to kanaler afspillet fra Era 300, så selvom det måske er lidt mudret sammen med topkanalen, får man mere punch på lyd fra siden, som vil være et mix af både Arc og Eras sidekanaler. Flere af de testspor, der benyttes til Atmos, cykler rundt mellem de forskellige kanaler og der kommer lige lidt mere definition på lyde fra højre og venstre, hvor flyovers desværre primært kan lokaliseres i det horisontale plan. Det helt store spørgsmål er dog næppe, om der er mere Atmos, eller om de lyder bedre end Sonos One, for det må næsten forventes. Spørgsmålet er nærmere om det kan retfærdiggøres at ofre mere på bagkanalerne end på selve soundbaren – især taget i betragtning af, at de aldrig helt får lov at folde sig ud, når de først er parret med Arc? Og bør man opgradere, hvis man allerede ejer et sæt One? Jeg synes, at den er svær. Giver det en bedre Atmos-oplevelse med Era 300? Ja, det gør det. Jeg sidder dog tilbage og ønsker, at Sonos var lidt mere fleksibel i sit system, så man kunne spille musik med Era 300 + Sub som hovedkilde – og uden Arc – for det svageste led i dette setup er nu blevet soundbaren, når det kommer til musikgengivelse. Sonos har frigivet et Atmos-produkt, der er tænkt som birolle, men som outperformer hovedrollen. Den har ikke mulighed for at vise sit fulde potentiale i den konstellation, den indgår i, hvilket naturligvis er vilkårene for alle baghøjttalere, men typisk vil centerkanalen være dimensioneret, så den ikke er svagere end bagkanalerne.

Konklusion

Tilføjelsen af Era 300 til et eksisterende Sonos Arc-setup repræsenterer pt. det mest avancerede, Sonos kan levere. Her får man tre kanaler i baghøjttalerne (sidekanalen deles naturligvis med soundbar’en), hvilket er skridt op i forhold til Sonos One, som nok er den mest almindelige baghøjttaler fra Sonos’ sortiment.
Annonce:
Era 300 lægger sig performancemæssigt og lydmæssigt mellem One og Five når det kommer til musikgengivelse og har lidt ekstra at byde på hvis du vælger den som dedikeret musikkilde pga. understøttelsen af Dolby Atmos, men en god portion af musikperformance kvæles, når den først er koblet sammen med en Sonos Arc. Til filmbrug får man især glæde af Era 300 i form at bedre definition på side- og bagkanaler, hvor topkanalen desværre oftest kommer til at lyde som endnu en bagkanal og stadig ikke helt formår at løfte lyden effektivt hen over hovedet på lytteren. Man savner lidt fleksibilitet i Sonos’ app, som kunne muliggøre brug af Era 300 som den primære musikkilde, selv når den er koblet til Arc, da soundbaren helt klart er det svageste led i denne pakke, når det kommer til musik. Der er tale om en hørbar opgradering ift. Sonos One, men om prisen kan retfærdiggøres må være op til den enkelte. Et samlet system med Arc, Era 300 og en Sub løber i lidt mere end 20.000 kr, hvilket er i den høje ende målt i forhold til de øvrige systemer i mellemsegmentet.

Pris og forhandler:


Forbedret lydbillede ift. Sonos One
God stand-alone højttaler med Atmos-musikunderstøttelse
Sonos’ multirum-univers


Kræver nyere Sonos soundbar til filmbrug
Begrænset højde-effekt
Dyr som baghøjttaler
Materialevalg


Nærmeste konkurrenter




Flere anmeldelser

Test: 98" TCL C805 (MQLED80)

01 Mar 2024 |

Test: Panasonic MZ2000 (MLA OLED)

23 Feb 2024 |

Test: Sony A95L (QD-OLED)

21 Dec 2023 |

Test: Apple HomePod (2nd Gen) som TV-højttalere

07 Sep 2023 |