Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonNordisk Film: Hver 10. biografgænger skal være abonnent om 1 år - FlatpanelsDK

Nordisk Film: Hver 10. biografgænger skal være abonnent om 1 år

05 Mar 2024 | Per Fanefjord Laursen |

Nordisk Film lancerede i slutningen af 2023 det første landsdækkende biografabonnement i Danmark. Ambitionen er, at hver 10. biografgænger skal være abonnement om ét år.

Abonnementsmodellen har vundet indpas i den danske privatøkonomi, og forbrugerne har fået en god fornemmelse for, at hvis deres behov passer med abonnementsprisen, så giver det god mening at binde sig. Det gælder ikke mindst streamingtjenesternes billige "all you can eat" medieabonnementer, der vælges og fravælges af mange aldergrupper.

I november 2023 kom så en nyskabelse; Nordisk Film Cinema introducerede et landsdækkende tilbud om et biografabonnement.


Nordisk Film biografer

Abonnementet giver adgang til alle film inkl. 3D og 4DX i Nordisk Film Biografer i Danmark. Foto: NF

Det er en slags "All you can see" for 229 kroner om måneden med fri adgang til alle Nordiske Films 23 biografer i Danmark. Man skal binde sig til fire måneder, og der er vennerabat, hvis man har én ledsager med. - "På biografmarkedet har unge haft en tendens til at gå lidt mindre i biografen, og vores mål var at vende den tendens med et helt nyt tilbud," sagde Head of Business Development, Nordisk Film Cinemas, Martin Magid, under en session hos abonnementsspecialisterne ‘Subscrybe’ i København, hvor Flatpanels lyttede med.

Alle filmelskere er i målgruppen

Nok vil Nordisk Film meget gerne holde på de unge kunder, men man har ikke en skarpt defineret demografisk målgruppe. Nordisk Films målgruppe er både gæster, som allerede går i biografen 1-2 gange om måneden eller mere, men også biografgæster, som går sjældnere.
Martin Magid
Martin Magid, Nordisk Film
- "Abonnenten skal gerne bruge det mindst to gange pr. måned for at få værdi for de 229 kroner. Vores indtryk er, at kunder er tiltrukket af muligheden for at komme mere i biografen til et fast beløb. En oplagt chance for at "smage noget mad", man ellers ikke ville have smagt, som en abonnent udtrykte det. Der er uden tvivl også et segment, der ser det som muligheden for lidt ekstra 'mig-tid'," sagde Martin Magid, og tilføjer til Flatpanels: - "Nordisk film deler ikke tal om, hvorledes abonnementskonceptet er kommet i gang, men om 12 måneders tid håber vi på, at cirka hver tiende gæst i vores biografer er ’Unlimited’ medlem."

Langt forarbejde før lancering

Et biografabonnement lyder som en oplagt idé, men det var ikke en pludselig indskydelse. Biografgruppen skulle mentalt bevæge sig fra en kunderelation, hvor man sælger kunden én billet ved "billetlugen", til en fast relation med kunden. Nordisk Film gennemførte således en markedstest i Aalborg i 2021 og havde lange evalueringer. - "Vi vurderede fordele og risici, og vi skulle ikke mindst blive enige med distributørerne om en helt ny afregningsmetode," sagde Martin Magid. Nordisk Film Cinema indregner også, at mere tilstrømning til biograferne øger salget af popcorn og andre biografprodukter.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Status på UHD Blu-ray i 2024

26 Apr 2024 |

Smugkig på den kommende X (Twitter) app til Smart TV

26 Apr 2024 |

Får du også hvid skærm på DRTV? DR arbejder på løsning

26 Apr 2024 |

Apple Home & AirPlay support for første gang i 2024 Philips OLED TV

25 Apr 2024 |

1 million har oprettet login på DRTV

25 Apr 2024 |

Første 480Hz OLED panel til high-end gaming nu i masseproduktion

25 Apr 2024 |