Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonSportsanalytiker: Usikkert om Europa League gør en forskel for Disney+ - FlatpanelsDK

Sportsanalytiker: Usikkert om Europa League gør en forskel for Disney+

22 Apr 2024 | Per Fanefjord Laursen |

Disneys køb af live topfodbold er bestemt en stor nyhed, men det er næppe en nordisk game-changer for Disney+, vurderer analytiker.

Disney+ har erhvervet rettigheder til UEFA Europa og Conference League i Danmark og Sverige frem til sæsonen 2026-2027. Købet kommer i kølvandet på Amazons fireårige aftale med Viaplay om at udlicitere udvalgte Premier League-kampe fra efteråret.

Ben McMurray
Daniel Harraghy, Ampere Analysis
Disneys køb var en regulær nyhed i mediedanmark; det er første gang, at Disney erhverver rettigheder til live sport eksklusivt til Disney+ – bortset fra på Disney+ Hotstar i Indien. - "Vi har set en række aftaler, hvor førende globale streamere begiver sig ind i live sport, især Netflix der købte rettighederne til WWE samt Apple, der indgår et partnerskab på 2,5 milliarder dollars med Major League Soccer i USA. Nu er Disney+ så trådt ind i live sport med UEFA Europa League og Europa Conference League for sæsonerne 2024-2027," skriver senior analytiker med speciale i sport, Daniel Harraghy, hos Ampere Analysis.  

Live sport skal skærpe ny streamingappetit

Investeringer i live sport er en naturlig forlængelse af, at førende streamere nu oplever en afmatning i abonnementsvækst, kombineret med en vis generel markedsmætning i nogle af de større lande.  Streamerne har de i seneste to år ændret strategi for at imødegå den aftagende abonnenttilgang; man slår hårdt ned på kontodeling mellem husstande, indfører billigere reklamevarianter, og man udvider indholdstrategien – herunder introduktionen af live sport.

Næppe voldsomme dønninger i Norden

Modsat Netflix og Apple er Disneys aftale af mindre omfang; den gælder kun rettigheder i to nordiske nabolande. Men aftalen flugter helt med Amazons kendte ageren, hvor man målrettet investerer i live sport i udvalgte markeder, som f.eks. Premier League-rettigheder i Storbritannien. - "Disneys handel vil dog næppe give voldsomme dønninger i hverken Sverige eller Danmark," spår Daniel Harraghy med henvisning til Amperes egne data. Læs også: Netflix' satsning på live-sport begynder at tage form De viser, at Europa League ligger på en 14 og 21 plads over, hvilke sportsevents forbrugere vil betale for i henholdsvis Sverige og Danmark. Med andre ord; aftalen involverer sport af relativt set afdæmpet seerinteresse. Europa Conference League ligger på en 44 og 34 plads i Sverige og Danmark. - "I det lys må man forvente, at handlen (den nordiske) har mindre gennemslagskraft for Disney+, end nogle af de handler, de andre streamere har indgået." Når det gælder fremtidsudsigten, vurderer Ampere, at det er usandsynligt, at der nu opstår en pludselig jagt på sportsrettigheder. Streamere har stort set været forsigtige, når de har udvalgt sportsrettigheder, hvor deres investeringer – selvom de er betydelige i absolutte tal – typisk tegner sig for en lille del af deres samlede indholdsudgifter.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Danske startpriser på 2024 Philips OLED og LCD TV

09 May 2024 |

Prime Video vil udrulle pause-reklamer

09 May 2024 |

Opgraderet Matter Casting udfordrer AirPlay og Chromecast

09 May 2024 |

Danmarks største elektronikbutik åbner på Fyn i år

08 May 2024 |

Disney skruer ned for Marvel-udgivelser

08 May 2024 |

Tre millioner streaming-abonnementer deles i Norden

08 May 2024 |