Danskernes brug af streaming fortsætter med at stige støt, ifølge den nye Nielsen-måling. Det er nu DRTV og TV 2 Play der driver fremgangen, mens flere amerikanske tjenester går tilbage.
Nielsen Seerundersøgelsen begyndte i 1. kvartal 2022, hvor danskere i gennemsnit streamede 65 minutter dagligt. I 1. kvartal 2024 er forbruget oppe på 85 minutter dagligt. Det svarer til en stigning på over 30% på to år.
I mange år blev streaming anført af de mange nye amerikanske streamingtjenester, men nu har TV 2 Play og DRTV taget teten.
Graf: TV 2
Mere streaming fra tv-distributører
Distributører som YouSee og Norlys ser også fremgang i bruget af deres streaming-apps. Med til historien hører dog, at "forbedringer i målingen gør, at en større andel af forbruget på streamingtjenesten Waoo klassificeres som streaming frem for broadcast".
- "Stigningen i streamingforbruget i årets første kvartal finder vi blandt andet hos broadcasternes streamingtjenester, nærmere bestemt TV 2 Play og DRTV, som tilsammen vokser med gennemsnitlige fem daglige minutter per dansker i forhold til første kvartal sidste år. Stigningen er størst i januar, hvor EM i herrehåndbold på TV 2 Play samt dronningens abdicering og det efterfølgende tronskifte i januar ledte til rekorder i forbruget på DRTV og TV 2 Play," siger Head of Market & Audience Insight på TV 2 Sofie Bruun.
Gratistjenesten YouTube medregnes ikke i opgørelsen fra Nielsen. YouTube er målt på dagligt tidsforbrug størst i Danmark.
Graf: TV 2
Kanaler via streaming
Det oplyses, at en stor del af forbruget, særligt i januar, hos DRTV og TV 2 Play er lineært forbrug, altså tv-kanaler via streaming. Det samme gælder for streaming via distributører som YouSee.
Se også: Streaming-kalenderen: En moderne tv-guide
Netflix holder stand, men Disney+ og HBO Max oplever en mindre nedgang. Disney+ har forsøg at vende udviklingen ved at introducere en billigere pakke med reklamer, mens HBO Max i næste måned sammenlægges med Discovery+ og relanceres som Max.
Da traditionelle tv-kanaler via antennestik toppede i 2010 så hver dansker i gennemsnit 201 minutters tv dagligt. I 2023 lå det daglige forbrug på knap 91 minutter.
Graf: TV 2