Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonStreamingforbruget når nye højder Danmark - FlatpanelsDK

Streamingforbruget når nye højder Danmark

16 Apr 2024 | Rasmus Larsen |

Danskernes brug af streaming fortsætter med at stige støt, ifølge den nye Nielsen-måling. Det er nu DRTV og TV 2 Play der driver fremgangen, mens flere amerikanske tjenester går tilbage.

Nielsen Seerundersøgelsen begyndte i 1. kvartal 2022, hvor danskere i gennemsnit streamede 65 minutter dagligt. I 1. kvartal 2024 er forbruget oppe på 85 minutter dagligt. Det svarer til en stigning på over 30% på to år.

I mange år blev streaming anført af de mange nye amerikanske streamingtjenester, men nu har TV 2 Play og DRTV taget teten.


Streaming 2024

Graf: TV 2

Mere streaming fra tv-distributører

Distributører som YouSee og Norlys ser også fremgang i bruget af deres streaming-apps. Med til historien hører dog, at "forbedringer i målingen gør, at en større andel af forbruget på streamingtjenesten Waoo klassificeres som streaming frem for broadcast". - "Stigningen i streamingforbruget i årets første kvartal finder vi blandt andet hos broadcasternes streamingtjenester, nærmere bestemt TV 2 Play og DRTV, som tilsammen vokser med gennemsnitlige fem daglige minutter per dansker i forhold til første kvartal sidste år. Stigningen er størst i januar, hvor EM i herrehåndbold på TV 2 Play samt dronningens abdicering og det efterfølgende tronskifte i januar ledte til rekorder i forbruget på DRTV og TV 2 Play," siger Head of Market & Audience Insight på TV 2 Sofie Bruun.  Gratistjenesten YouTube medregnes ikke i opgørelsen fra Nielsen. YouTube er målt på dagligt tidsforbrug størst i Danmark.

Streaming 2024

Graf: TV 2

Kanaler via streaming

Det oplyses, at en stor del af forbruget, særligt i januar, hos DRTV og TV 2 Play er lineært forbrug, altså tv-kanaler via streaming. Det samme gælder for streaming via distributører som YouSee. Se også: Streaming-kalenderen: En moderne tv-guide Netflix holder stand, men Disney+ og HBO Max oplever en mindre nedgang. Disney+ har forsøg at vende udviklingen ved at introducere en billigere pakke med reklamer, mens HBO Max i næste måned sammenlægges med Discovery+ og relanceres som Max. Da traditionelle tv-kanaler via antennestik toppede i 2010 så hver dansker i gennemsnit 201 minutters tv dagligt. I 2023 lå det daglige forbrug på knap 91 minutter.

Streaming 2024

Graf: TV 2

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Danske startpriser på 2024 Philips OLED og LCD TV

09 May 2024 |

Prime Video vil udrulle pause-reklamer

09 May 2024 |

Opgraderet Matter Casting udfordrer AirPlay og Chromecast

09 May 2024 |

Danmarks største elektronikbutik åbner på Fyn i år

08 May 2024 |

Disney skruer ned for Marvel-udgivelser

08 May 2024 |

Tre millioner streaming-abonnementer deles i Norden

08 May 2024 |