Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonStreamingboom påfører seerne afgiftseksplosion - FlatpanelsDK

Streamingboom påfører seerne afgiftseksplosion

27 Feb 2024 | Per Fanefjord Laursen |

Ophavsretten for tv-distribution bør gentænkes og opdateres, så forbrugerne ikke skal betale langt mere, blot fordi de også streamer deres tv-sening, mener brancheforeningen Danske Mediedistributører.

Baggrunden er, at rettighedsbetalinger for tv-indhold siden 2011 er steget med 70% og nu beløber sig til 1,2 mia. kroner årligt.

Ib Konrad Jensen
Ib Konrad Jensen, kommunikationsdirektør, DMD
Det sker parallelt med, at flow tv-forbruget er faldet både målt i gennemsnitligt dagligt tv-forbrug og i antal kunder. Fra 2017 til 2022 forsvandt ca. 500.000 kunder til tv-pakker i Danmark. - "Hele stigningen, som lander hos forbrugerne, skyldes nye digitale afgifter, der blev indført i 2011, og hvor man begyndte at opkræve rettighedsbetaling af tjenester som f.eks. start forfra eller web-tv," siger Ib Konrad Jensen, kommunikationsdirektør for brancheforeningen Danske Mediedistributører (DMD), til Flatpanels. 

Streaming gav ekstra afgifter

Allerede før tv-markedet for alvor udviklede sig, betalte teleselskaber og antenneanlæg retransmissionsafgift; en afgift der skulle kompensere rettighedshaverne, når man hentede tv-signaler fra luften og retransmitterede dem i tv-pakker gennem kabelnet. Lige siden 1980'erne er det blevet betalt pr. kunde og pr. tv-kanal, og prisen reguleres årligt med udgangspunkt i inflationen.   Men disse indtægter har været faldende, fordi nogle tv-kunder kapper kablet eller neddrosler til mindre tv-pakker. Copydan benyttede i 2011 introduktionen af streamingteknologien til at introducere nye afgifter døbt 'digitale tjenester'. - "Det betød, at tv-kunderne skulle betale afgift på, hvor og hvordan de ser de tv-kanaler, de allerede har betalt for med retransmissionsafgiften. 13 år senere er resultatet, at de digitale afgifter koster tv-forbrugerne gennemsnitligt det samme, som de betaler i retransmissionsafgift, ca. 30 kr. om måneden. Resultatet er, at rettighedsbetalingen er fordoblet til at udgøre ca. 20% af omsætningen på tv-markedet," siger Ib Konrad Jensen. Læs også: Momsbombe under tv-pakker spøger igen: Kan give dyrere tv-pakker

Ikke sundt for markedet

Danske Mediedistributører mener, at bedre kontrol med Copydans forvaltingspraksis kunne have bremset den udvikling eller eventuelt sikret en mere rimelig udvikling. - "Rettighedshaverne har naturligvis krav på en rimelig og fair betaling, men det niveau, vi er kommet op på, er ikke bæredygtigt. Vi er endt i en situation, hvor normale markedsmekanismer er delvist sat ud af kraft på grund af den særlige danske rettighedsmodel, og det er simpelthen ikke sundt," siger Ib Konrad Jensen.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Danske startpriser på 2024 Philips OLED og LCD TV

09 May 2024 |

Prime Video vil udrulle pause-reklamer

09 May 2024 |

Opgraderet Matter Casting udfordrer AirPlay og Chromecast

09 May 2024 |

Danmarks største elektronikbutik åbner på Fyn i år

08 May 2024 |

Disney skruer ned for Marvel-udgivelser

08 May 2024 |

Tre millioner streaming-abonnementer deles i Norden

08 May 2024 |