Meta CEO Mark Zuckerberg har prøvet Apples Vision Pro. Hans konklusion i en video, der er lagt op online, er, at Quest 3 "er det bedre produkt, punktum". Er det virkelig?
Apples første headset har tiltrukket sig en masse opmærksomhed, og Mark Zuckerberg prøver nu at skabe lidt drama for at rette fokus mod Metas Quest-serie af headset.
Quest 3, der er udstyret med lavkvalitets, lavkontrast LCD-paneler og dårlig 'passthrough' ud til verdenen omkring, er langt billigere – syv gange billigere, som påpeget i videoen – men man får ikke bare mere for pengene, men får også et bedre produkt, ifølge Zuckerberg tvivlsomme vurdering.
I tabellen kan du se, hvordan Quest 3 og Vision Pro klarer sig i forhold til hinanden (grøn angiver overlegenhed):
| Meta Quest 3 | Apple Vision Pro |
Styresystem | Android-baseret | visionOS Kompatibelt med iPadOS apps |
Grafikydeevne | Op til 1.25Tflops | Op til 3.6TFlops |
RAM | 8GB | 16GB |
Skærmtype | LCD | micro-OLED |
Opløsning (per øje) | 2064x2208 pixels 1218ppi | ca. 3660x3200 pixels 3386ppi |
HDR-skærmsupport | Nej | Ja |
Farverum | sRGB | 92% DCI-P3 |
Opdateringsfrekvens | Op til 120Hz | Op til 100Hz |
3D-video | MV-HEVC (max 3D 1080p SDR) | MV-HEVC (3D 4K Dolby Vision) |
Lyd | Spatial Audio | Personaliseret ray-traced Spatial Audio Dolby Atmos |
Linser | Pancake | Pancake |
Controllere | Hånd-styring Touch Plus controllere Spil-controllere | Øje-styring Hånd-styring Spil-controllere |
Sensorer | 4x IR kameraer 2x RGB kameraer 1x dybde-projektor Bevægelsessensorer | 2x kameraer 6x tracking-kameraer 4x øjesporingskameraer 1x TrueDepth kamera 1x LiDAR scanner 4x inertial measurement units (IMUs) Flimmer-sensor Lys-sensor |
Passthrough (MR) | Ja, 4mp SDR | Ja, 6mp HDR |
Vægt | 515g (inkl. batteri) | 600–650g (ekskl. batteri) |
Batteritid | Op til 2,2 timer | Op til 2 timer |
Forbindelser | Wi‑Fi 6E Bluetooth 5.2 | Wi‑Fi 6 Bluetooth 5.3 |
Pris | $499 / $649 | $3499 |
Flatpanels
Mere indhold, dårligere 3D
Mark Zuckerberg kommer ikke desto mindre med nogle valide pointer angående vægt og komfort. Quest vejer mere end 100 gram mindre.
Desuden tilbyder Quest 3 en større mængde 'immersive' – indlevende – indhold på grund af Metas forspring, herunder et bredere udvalg af spil, hvilket er et område, hvor Apple på nuværende tidspunkt ikke har lagt betydelige investeringer.
På den anden side er 3D-film i 4K Dolby Vision, herunder de første film i High Frame Rate (48fps), kun tilgængelige på Apple Vision Pro, idet den på nuværende tidspunkt er eneste enhed, der understøtter Dolby Vision profil 20.
Læs også: Er Apple Vision Pro fremtidens hjemmebiograf?
Quest som VR/AR's Android?
Mark Zuckerberg afslutter sin video med at komme ind på debatten om lukkede kontra åbne operativsystemer. Han positionerer Quest som VR/AR-markedets svar på Android i modsætning til Apples 'lukkede' økosystem.
Han argumenterer for, at selvom Apples lukkede iOS har vundet mobilindustrien, så sejrede Microsofts åbne Windows-model i PC-æraen. Han lægger op til, at VR/AR, eller 'spatial computing' i Apples terminologi, er næste slagmark.
Men er Meta Quest virkelig åben? Apps og spil sælges gennem Metas butik, der pålægger udviklere en markant højere kommissionsrate på 47,5% sammenlignet med Apples 30%.
Zuckerbergs budskab er tydeligvis henvendt nervøse Meta-medarbejdere, efter Apple er trådt ind i rampelyset, men noget af kritikken giver ikke desto mindre minder om Microsofts Steve Ballmer og Blackberrys kommentarer om den første iPhones høje pris og mangel på fysisk tastatur.
Vurdér selv: