Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTv-streaming fortsætter hastig vækst i Danmark i 2016 - FlatpanelsDK

Tv-streaming fortsætter hastig vækst i Danmark i 2016

01 Nov 2016 | Rasmus Larsen |

Væksten er accelereret i 2016, hvor en tredjedel af danskerne abonnerer på en tv-streamingtjeneste - flere end musikstreaming. Det fremgår af rapporten ”Dansk E-handel 2016”. Netflix er stadig størst og TV2 Play oplever markant vækst. 

Tv-streaming vokser og vokser

Danskerne har taget streamingtjenester til sig. Det er ikke nogen nyhed, men andelen af befolkningen, som har tegnet abonnement, fortsætter med at stige. Væksten lader sågar til at accelerere i 2016.

- ”Der er ingen tvivl om, at danskerne har adopteret konceptet med at betale for både tv- og musikstreaming. Lige nu betaler omkring hver fjerde dansker hver måned for nogle af de tjenester, som findes på det danske marked. Det gælder blandt andet udbydere som HBO, Netflix og Spotify. Det er en enorm forskel sammenlignet med tidligere, hvor den ulovlige downloading oprindeligt pressede film- og musikindustrien, men nu genereres der igen penge,” skriver DIBS i rapporten.

Kigger man isoleret på tv-streaming, så abonnerer en tredjedel af alle danskere lige nu på en tv-streamingtjeneste. I 2016 har 48 procent på et eller andet tidspunkt abonneret.

Kigger man isoleret på musikstreaming så har næsten hver fjerde dansker ”betalt, eller betaler lige nu for musikstreaming”. Hver tiende har et månedligt abonnement netop nu.

Netflix er størst, forbrug blandt ældre stiger

Ikke overraskende er det primært den yngre målgruppe, som har taget streaming til sig, men den ældre andel af befolkningen er også ved at komme i gang.

- ”Unge familier gør mest brug af tv/video-streaming og mere end halvdelen abonnerer lige nu på sådanne tjenester. De ældste har det mindste forbrug, men selv i denne aldersgruppe er forbruget stigende. Udbuddet vil formodentligt blive særligt tilpasset efter dette segment, hvilket kan bidrage til yderligere vækst.”

Se også guide til streaming og apps

Berlingske tilføjer til rapporten, at Netflix er størst blandt betalingstjenesterne (DR TV betragtes ikke som betalingstjenesten i opgørelsen), men at TV2 Play har oplevet en vækst på 30 procent i forhold til samme periode året før.

TV2 Play afslørede overfor FlatpanelsDK, at man i juli 2016 netop havde rundet 250.000 abonnenter. Det var før app’en til Apple TV blev lanceret.

- Kilde: DIBS: Danks E-handel 2016, Berlingske

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Ny 'Godzilla x Kong' med tidlig hjemmepremiere – senere på Max

17 May 2024 |

LG Display præsenterer 10.000 nits micro-OLED

17 May 2024 |

TCL fremviser 1000Hz LCD, 14" QD-EL (NanoLED), 16" 8K LCD mm.

17 May 2024 |

Disney+ har nu DTS:X lyd men kun få enheder understøttes

16 May 2024 |

Du kan nu spille Nintendo, PS1, Sega, C64 & flere spil på Apple TV

16 May 2024 |

Gode råd til at nedbringe opsvumlet streamingbudget

15 May 2024 |