Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonGuide: Hvad er HDMI 2.1 VRR og hvilke TV understøtter det? - FlatpanelsDK

Guide: Hvad er HDMI 2.1 VRR og hvilke TV understøtter det?

27 Apr 2022 | Rasmus Larsen |

Hvad er VRR og hvilke TV understøtter det? Her er en introduktion til teknologien samt en opdateret liste over TV-modeller med HDMI 2.1 VRR, AMD FreeSync og Nvidia G-Sync Compatible.

Hvad er VRR?

En skærm med VRR (Variable Refresh Rate) kan justere sin opdateringsfrekvens i realtid, så den matcher kilden. Kilden vil typisk være en spilkonsol eller PC, men det kan også være en videoafspiller. VRR understøttes pt. på PC, Xbox One S/X og Xbox Series S/X og Sony PlayStation 5. Dette står i modsætning til en fast opdateringsfrekvens, som er normen i TV-skærme, der historisk har opdateret ved 60 eller 120Hz i Nordamerika (og andre NTSC-regioner) og 50 eller 100 Hz i Europa (og andre PAL-regioner). Moderne TV kan opdatere ved alle disse faste opdateringsfrekvenser – og nogle gange andre frekvenser – afhængigt af kildesignalet. Et spil har dog ikke altid en fast billedrate. Nogle spil kører med 'ulåst' billedrate, hvilket kræves for at drage fuld fordel af VRR. Et spil kan f.eks. køre 120fps i dialogscener, men falde til 50fps i actionsekvenser. Ved at opsætte en PC eller spilkonsol til at udsende i VRR over HDMI fortæller den et kompatibelt TV, at det skal slå over VRR-tilstand, dvs. justere opdateringsfrekvensen så den konstant matcher kildens output på ethvert givet tidspunkt. VRR giver fordele såsom eliminering af 'tearing' (hvor billedet kortvarigt opdeles i to segmenter), lavere input-forsinkelse (tiden fra signalet modtages til det vises på skærmen) og mere jævnt gameplay med færre hak. VRR gør det desuden nemmere for spiludviklere at bevæge sig ud over 60fps i spil, idet selv 70-80fps repræsenterer en mærkbar forbedring - uden VRR ville spiludviklere skulle tage springet helt op til 100Hz eller 120Hz output-tilstand.

Adaptive Sync

Konventionel v-sync (og fast opdateringsfrekvens) kontra adaptiv/variabel synkronisering. Illustration: Intel

VRR-tilstand i TV

Desværre er VRR ikke uden ulemper i dag. På LED LCD TV vil zone-systemer enten blive helt deaktiveret eller kraftigt neddroslet. Det skyldes, at zone-styring generelt kræver billedanalyse, som kræver billedforsinkelse. Det virker kun med pakkeret indhold (film, serier osv.). Det betyder i praksis, at et dyrt og avanceret LCD TV i VRR-tilstand mere eller mindre reduceres til et konventionelt LCD TV uden zone-styring, med meget lavere kontrast. Mange LCD TV er heller ikke hurtige nok – responstiden er for langsom – til at drage fuld fordel af spil i over 60fps. OLED TV er bedre egnet til VRR pga. den langt højere iboende kontrast, meget hurtigere responstid og lys/farve-styring på pixelniveau. VRR-tilstand kan dog stadig forårsage hævet sortniveau og flimmer i spilsekvenser med lav billedrate. Det skyldes den måde, hvorpå billedkredsløbet er optimeret til 120Hz. Som tommelfingerregel får man den bedste VRR-billedkvalitet og oplevelse, når en skærm er afhængig af så få 'lappeløsninger' som muligt, altså zone-styring osv. Det skyldes, at VRR-tilstand reducerer skærmpanelet til en rå form. Vores anbefaling til VRR-spil er selv-emitterende skærme såsom WOLED, QD-OLED og microLED. Læs også: HDMI ARC (Audio Return Channel) og eARC forklaret Vær desuden opmærksom på, at kun få AV-receivere og soundbarer understøtter VRR-passthrough, hvorfor du bør tilslutte PC og konsol direkte til TV'ets HDMI 2.1-port, og dernæst bruge TV'ets HDMI eARC-udgang til at sende lyden videre til receiver/soundbar .

VRR Xbox Series X

AKTIVERING AF VRR PÅ XBOX KAN HÆVE SORTNIVEAUET PÅ BÅDE LCD OG OLED TV. I GEARS 5 VIL DU KUNNE SE DET I F.EKS. DENNE SCENE, HVIS DU AKTIVERER/DEAKTIVERER VRR PÅ XBOX. Foto: Flatpanels

Tre VRR-formater

På TV-markedet findes der pt. tre varianter af VRR:
  • HDMI 2.1 VRR
  • AMD FreeSync
  • Nvidia G-Sync Compatible AMD og Nvidias systemer har i årevis fungeret over DisplayPort. Den nye udvikling er, at de nu også fungerer over HDMI 2.1 (FRL) i op til 4K 120Hz. Forbedringssystemer såsom LFC (Low Frame-rate Compensation) er kildeafhængige. Det er også relevant at tage frekvensspændet i betragtning. Hvis en given TV-model har et frekvensspænd på 48-120Hz, betyder det, at panelet kun kan opdatere ved 48Hz eller højere (op til 120Hz). Hvis et spil for eksempel falder til en billedrate på 46fps, får du ikke længere det fulde udbytte af VRR. Bekræftede frekvensspænd for TV-modeller fremgår af tabellen nedenfor.

    Liste: TV med VRR

    Ikke alle HDMI 2.1-udstyrede TV understøtter VRR. Denne liste over kompatible TV-modeller henter data fra TV-databasen. Den opdateres automatisk, når nye TV-modeller lanceres, så du kan bogmærke siden til fremtidig brug. Klik på en hvilken som helst TV-model for at åbne produktsiden i TV-databasen, hvor der findes mere information og specifikationer.
    Funktioner:
    Mærke:
    klik på ikonet (i listen) for at se VRR-frekvensen på den specifikke TV-model.
  • Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

    Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

    Flere fokusartikler

    Status på UHD Blu-ray i 2024

    26 Apr 2024 |

    Første kig: Philips 2024 OLED TV og Ambilight Plus

    29 Feb 2024 |

    Første kig: Panasonics 2024 OLED TV (Z95A) med FireTV, 2. gen MLA

    05 Feb 2024 |

    Hvorfor 24fps ikke er nok til HDR-film

    02 Feb 2024 |

    Fremtidens skærme: Hvad vi så hos LG Display & Samsung Display

    31 Jan 2024 |

    Første kig: Sonys næste-generations miniLED LCD TV teknologi – opdateret

    04 Jan 2024 |