Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonHalvdelen af danskerne lejer/køber lejlighedsvis en film til sofaen - FlatpanelsDK

Halvdelen af danskerne lejer/køber lejlighedsvis en film til sofaen

20 Dec 2023 | Per Fanefjord Laursen |

Det er muligt, at streamingtjenester kan tilbyde et svimlende antal film, og DVD-afspilleren er afleveret på genbrugsstationen, men danskerne er slet ikke færdige med købe og leje nye film til hjemmebrug.

Køb/leje kan i dag bedst betegnes som supplement for de filmglade. Dog afbrudt af et eksplosivt comeback under coronanedlukningen, hvor det blev meget populært fra den ene dag til den anden. 

Der kan lejes eller købes film flere steder digitalt – såkaldt VOD – herunder Blockbuster, Apple TV (iTunes), Google Play Film og Viaplay. 


Knap 50% vælger af og til køb/leje

Cirka halvdelen, 51%, af de danske forbrugere hverken lejer eller køber film digitalt. Omvendt så lejer og køber knap halvdelen af mediebrugerne fortsat en film en gang imellem. Det viser data fra en analyse fra Det Danske Filminstitut, der i foråret 2023 via analysebureauet Norstat spurgte 2.000 personer i alderen 15+ år, hvor ofte ser film via digitale leje- eller købe-formater – det vil sige lejer en film i 1-2 dage eller køber den. Hver tiende dansker, 9%, ser film via digitalt køb/leje mindst én gang om måneden, 22% mindst én gang om året – og så svarer 17% at de ser film på det transaktionelle format, men dog mindre end en gang om året.
Martin Kofoed
 Martin Kofoed Hansen, DFI
- "Der er ingen tvivl om at 'all you can eat' modellen som de abonnementsbaserede tjenester tilbyder, har taget de danske forbrugere med storm og i dag er dér, hvor det største film og serie-forbrug finder sted," siger Martin Kofoed Hansen, der er analysekonsulent hos DFI, til Flatpanels. - "Men det såkaldt transaktionelle format har fortsat sin berettigelse som premiereplatform i hjemmebiografen og er fortsat en vigtig brik for filmproducenternes indtjening, der ellers er faldet markant i takt med faldet af film på fysiske DVD/Blu-ray," siger han og uddyber: - "Vores undersøgelser viser videre, at dem der flittigst lejer/køber film, er højfrekvente filmbrugere både i biografen og på streamingtjenesterne, og her tilbyder leje/købe-formatet ud over tidlig adgang til aktuelle film også tilgængelighed af film som man ellers ikke kan tilgå andre steder." 

Hvor har du set en film i løbet af ét år?

DFIs undersøgelse afslører imidlertid også, at film køb/leje ikke er helt marginaliseret ift. til tv og streaming. - Har streamet en film: 83% - Set i biograf: 78% - Set på flow-tv: 77% - Købt/lejet film: 30% - Set på pirattjeneste: 8%
Kilde: DFI. Tabel: Flatpanels

Til eksklusiv filmpremiere i sofaen

Køb og leje af spillefilm er en mindre kategori sammenlignet med antallet af danskere med et streamingabonnement, men det har særlige kvaliteter, siger Jesper Dahlgaard, der er Nordic Director of Digital Home Entertainment hos Nordisk Film.
Jesper Dahlgaard
 Jesper Dahlgaard, Nordisk Film
- "De fleste film kommer til salg digitalt som køb og leje længe før, de rammer streamingtjenesterne, så man kan få en premierefornemmelse – hjemme fra sofaen med de nyeste film," siger Jesper Dahlgaard, der ikke vil betegne køb/leje som et ”niche” fænomen. - "Der er 25% der køber/lejer en film hvert kvartal, og vi har titler, der når 100.000 transaktioner," siger han. Også hos Viaplay fremhæver man, at køb/leje er et par skridt foran streamingtjenesterne. Man tilbyder mange nye titler, der endnu ikke er landet på streaming. Der er samtidig mange filmklassikere, som pga af rettigheder forsvinder fra abonnementstjenesten, men som fortsat kan lejes, skriver Viaplay.

Apple TV appen

Apple TV appen har det største udvalg af film i 4K i Danmark. Foto: Flatpanels

Selektive filmvalg har også værdi

Nordisk Films Jesper Dahlgaard siger videre til Flatpanels, at køb/leje af nøje udvalgte filmtitler er en glimrende løsning for de forbrugere, der kæmper med at navigere i tidens enorme udbud af indhold og underholdning. - "Køb og leje er det selektive valg, og afhænger ikke af det udbud, som streamingtjenester udbyder en given uge. Endelig er der også en kundegruppe, der køber film digitalt og glæder sig over at opbygge eget bibliotek hos deres fortrukne udbyder," siger han. Læs også: Oversigt: Film i 4K HDR og Atmos på Apple TV

Youtube er en mulighed

Der er 25% af den danske befolkning, der hvert kvartal køber eller lejer film digitalt, viser Nordisk Films egne rullende markedsanalyser, der ligesom DFIs tal er baseret på onlinebesvarelser. De analyser bedømmer køb/leje til et lidt større fænomen end DFIs tal: Ifølge Nordisk Films rullende analyser køber eller ejer 40% af den danske befolkning mindst én film om året. Det er således næppe fair at kategorisere køb/leje af film som en niche. Det er SF Anytime åbenbart enige i. Den svenske streamingtjeneste overtog i foråret danske Blockbuster. SF Anytime er del af mediekæmpen Bonnier, og målet er at udvide SF Anytimes film og udlejning på ryggen af det kendte Blockbuster brand og udnytte værdifulde kundedata, m.m. SF Anytime regner med 50 pct. omsætningsvækst fra opkøbet. Ifølge Mediawatch forventer adm. direktør i SF Anytime, Michael Holmberg, at Blockbuster vil kunne føje, hvad der svarer til ca. 66 mio. kr. til omsætningen, og at konsolidering giver mulighed for at vinde markedsandele. Læs også: Guide: Bedste tjenester til filmleje & filmkøb Udover Blockbuster kan danske mediebrugere også handle film hos Rakuten, Lejefilm, Stream TV og CDON. Mediebrugerne er sandsynligvis allerede på Youtube, hvor de også kan klikke sig frem til en ny film eller tv-serie, der kan købes eller lejes. Udvalget afhænger dog af, hvor man bor. Kunder, der lejer en film på Youtube, har 30 dage til at begynde at se den, og når filmen er startet, kan den ses så mange gange, man vil, inden lejeperioden udløber.

Top Gun: Maverick

Top Gun: Maverick er danskernes favorit i år. Foto: Paramount

'Top Gun: Maverick' var favorit

De danske film dominerer listen over film, som danskerne har købt og lejet i år, men Tom Cruises tilbagevenden til Top Gun: Maverick er dog årets tophit til hjemmebiografen. Det viser Filmhitlisten.dk's netop offentliggjorte 2023-status, der er baseret på digitale filmkøb og filmudlejninger fra bl.a. Apple TV, Blockbuster, Rakuten TV, SF Anytime og Viaplay Store. Listen har siden 2020 været et branchebarometer for købe/leje film. Udover danske titler som Bamse, Meter i Sekundet, Underverden 2, Alle For Fire og Bytte Bytte Baby, er danskere vilde med Hollywood blockbustere som John Wick: Chapter 4, men også Super Mario Bros.

Årets top 10-film på filmhitlisten.dk

1. Top Gun: Maverick 2. Fædre & Mødre 3. Bamse 4. John Wick: Chapter 4 5. Meter I Sekundet 6. Underverden 2 7. Alle For Fire 8. Super Mario Bros. Filmen 9. Bytte Bytte Baby 10. Jurassic World: Dominion
Flatpanels

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere fokusartikler

Status på UHD Blu-ray i 2024

26 Apr 2024 |

Første kig: Philips 2024 OLED TV og Ambilight Plus

29 Feb 2024 |

Første kig: Panasonics 2024 OLED TV (Z95A) med FireTV, 2. gen MLA

05 Feb 2024 |

Hvorfor 24fps ikke er nok til HDR-film

02 Feb 2024 |

Fremtidens skærme: Hvad vi så hos LG Display & Samsung Display

31 Jan 2024 |

Første kig: Sonys næste-generations miniLED LCD TV teknologi – opdateret

04 Jan 2024 |