Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonQ&A med Anders Schäffner: Vild streaming-vækst fortsætter i 2021 - FlatpanelsDK

Q&A med Anders Schäffner: Vild streaming-vækst fortsætter i 2021

15 Jan 2021 | Per Fanefjord Laursen |

Hvis Disney+ fastholder en lav pris, vil den nye tjeneste ved udgangen af 2021 være den tredjestørste streamingtjeneste i Danmark – kun overgået af DRTV og Netflix – lyder prognosen fra digital ekspert Anders Schäffner, som Flatpanels har bedt byde ind.

Anders Schäffner
Anders Schäffner
Flatpanels opsøger i første kvartal nye og forskellige kilder, der kan fortolke og forecaste på det danske og internationale streamingmarked i 2021. Deriblandt Anders Schäffner, der har en fortid med digital udvikling i tv- og mediebranchen. Aktuelt arbejder han for VEO Technologies med AI og sportstech. Hans CV inkluderer bl.a. digital innovation for TV 2 Play, TV 2 Nyheder, Nordisk Film TV, X Factor, Danmark har talent, Commercial Bingo og Alle mod én.  Anders Schäffner tolker og deler spådomme i denne Q&A: Streaming af tv er tilsyneladende et umætteligt marked af uendelig skærmtid og betalingsvillighed. Eller ser vi en vis opbremsning de næste 12 måneder?
Anders: De senere år har vi haft en tendens til at tale om "streaming wars". Men det er ikke meget krig over et marked, hvor stort set alle aktører føler, de vinder. Kombinationen af lockdown, hjemmeundervisning og -arbejde samt begrænsede muligheder for at bruge sine penge på andre oplevelser, skaber helt utrolige gunstige forhold for streamingmarkedet. Alt indikerer at vores skærmforbrug slog rekorder i 2020, og selvom der snart ikke er flere timer i døgnet, tror jeg, at vi vil se en yderligere stigning i 2021.
Vokser andelen af husstande med mange abonnementer – bliver tre streamingabonnementer per husstand det gængse i 2021? 
Anders: Med verdenssituationen in mente er det svært at forestille sig, at det gennemsnitlige antal streamingabonnementer per husstand ikke vil stige i 2021. Jeg tror dog ikke, at stigningen vil være mærkbar og 3 abonnementer i gennemsnit per husstand når vi ikke op på. I stedet vil vi i højere grad øge tidsforbruget på de tjenester, vi i forvejen har adgang til.

Streamingøkonomien er ikke et nulsumsspil

Hvor meget spår du, at Disney+ har erobret i antal brugere om ét år?
Anders: Hvis Disney+ fastholder et lavt prispunkt, spår jeg, at de ved udgangen af 2021 vil være den tredje største streamingtjeneste i Danmark, kun overgået af DRTV og Netflix, målt på penetration. Hvilket i sig selv vil være en enorm bedrift.
Bremser Disney+ Netflix’ danske vækst. Der er jo et enormt familieudbud på Disney+?
Anders: Det tror jeg ikke. Streaming-markedet i Danmark har hidtil ikke været et nulsumsspil, og jeg ville blive enormt overrasket, hvis ikke både Netflix og Disney+ oplevede stor medvind i 2021.

Dazn

DAZN er en joker

Er der helt nye aktører på vej, vi hidtil har overset, men som mangler at entrere Danmark? 
Anders: Warner Brothers’ nye strategi centreret omkring HBO Max kommer helt sikkert også til at ramme Europa og dermed Danmark. Helt ny aktør bliver det ikke, men jeg tror, at HBO Nordic skifter navn til HBO Max og tilbyder et markant stærkere indholdskatalog ved udgangen af 2021.
Derudover ser jeg DAZN, der officielt entrerede i Danmark i slutningen af 2020, som lidt af en joker. Streamingmarkedet er så mættet med brede tilbud, at stærke nicher som DAZNs bokserettigheder muligvis er, hvad der er påkrævet, hvis en ny aktør vil etablere sig på markedet.

Et skæbneår for Discovery+

Kan du få øje på streamingtjenester, der ligner klare vindere og tabere i 2021 (med det vi ved i dag)? Hvad tror du fx. om Discovery+?
Anders: Hvis tendensen fra 2020 fortsætter i 2021, bliver der få deciderede "tabere". Men Netflix og Disney+ har allerede teaset for enormt spændende titler for 2021, og jeg har svært ved at forestille mig, at de begge ikke kommer styrket ud af 2021 – også i Danmark.
Internationalt skal Apple TV+ til at genopfinde sig selv. De har muligvis knækket koden ift. distribution via Apple One og gratis abonnement ved iPhone-køb, men de har endnu ikke formået at skabe nævneværdig forbrug af deres indhold.
På mere hjemlige breddegrader, bliver det et skæbneår for Discovery+. Efter et udfordrende 2020 står Discovery tilbage med et penetrationsudfordring, som man må forvente, de forsøger at løse med Discovery+. Det vil være dumdristigt at spå, at Discovery+ ligefrem skulle ende med sorteper på det danske marked i 2021, for de har trods alt stadigvæk flere store rettigheder såsom Superligaen, Europa League og Herrelandsholdet. Men i 2021 det bliver interessant at følge, hvordan Discovery indholdsmæssigt vil forsøge at positionere sig på streamingmarkedet, nu hvor der er udsigt til, at de mister flere kernerettigheder.

Et par betragtninger om tech

Hvad bliver den nye smarte brugerfunktionalitet i 2021?
Anders: Der har vel stort set ikke været en banebrydende ny brugerfunktionalitet siden Netflix udrullede "Skip Intro" i 2017? Forsøg med streaming+interaktion (fx. Bandersnatch på Netflix) eller streaming+commerce (Making The Cut på Amazon) har alle haft begrænset succes, og jeg tror heller ikke, vi vil se nogle nye brugerfunktionaliteter tage verden med storm i 2021.
Et af de få steder, der stadig sker stor innovation er på reklamefronten, og måske vi i 2021 vil se Amazon Prime eller Hulu rulle nye spændende – også for brugerne – annonceformater ud.
Hvem kan og vil drive en endnu bedre billedkvalitet i 2021?
Anders: Billedkvalitet er en differentiator for de internationale aktører. Igen i 2021 vil det være Netflix der fører an på den front.
Læs også: Tv-veteranen Keld Reinicke: De vigtigste streaming-trends i 2021 Læs også: Q&A: Udsigten for streaming-markedet i 2021

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere fokusartikler

Status på UHD Blu-ray i 2024

26 Apr 2024 |

Første kig: Philips 2024 OLED TV og Ambilight Plus

29 Feb 2024 |

Første kig: Panasonics 2024 OLED TV (Z95A) med FireTV, 2. gen MLA

05 Feb 2024 |

Hvorfor 24fps ikke er nok til HDR-film

02 Feb 2024 |

Fremtidens skærme: Hvad vi så hos LG Display & Samsung Display

31 Jan 2024 |

Første kig: Sonys næste-generations miniLED LCD TV teknologi – opdateret

04 Jan 2024 |